januari 26, 2017

Home

Flexibele horecapersoneel. De voor- en nadelen

De werkgelegenheid in de horeca groeit nog steeds en de verwachting is dat de groei verder zal toenemen. Bij een groot deel zal deze groei opgevangen worden door het inzetten van flexibel horecapersoneel. Meer dan 60% van het horecapersoneel heeft nu al een flexibele overeenkomst. De grootste groep, cafetaria’s zelfs 82,5% gevolgd door restaurants met 76,8% flexwerker. De arbeidsmarktcijfers laten in elk geval zien dat Nederland steeds flexibeler wordt. Zo blijkt uit een publicatie van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Waarom is dat? Dat laten wij u zien door de voor- en nadelen te noemen van het inzetten van flexwerkers.

Flexwerkers

Maar eerst; wat verstaan we onder flexibel horecapersoneel of te wel flexwerkers? Een flexwerker is een werknemer zonder vast arbeidscontract en werkt meestal niet lang voor dezelfde werk- of opdrachtgever. Daarnaast heeft een flexwerker vaak geen vast aantal uren afgesproken met de werkgever, waardoor kan hij of zij flexibel worden ingezet. Voorbeelden van een flexwerker:

  • uitzendkracht
  • payroller
  • oproepkracht
  • werknemer met een 0-uren contract
  • seizoensarbeider
  • freelancer
  • ZZP-er

Flexwerkers worden steeds vaker ingezet voor reguliere werk in de horeca. Veel bedrijven doen dat om snel te kunnen ingrijpen in de wisselende omstandigheden. Bij mooi weer heeft de horeca meer handen nodig dan in een druilerige regenachtige periode. Dit gedeelte van het personeelsbestand wordt ook wel de ‘flexibele schil’ genoemd.

Voordelen van het inzetten van flexibel horecapersoneel

Je zit aan flexibel horecapersoneel minder vast dan aan je eigen vastpersoneel. Daardoor loop je minder financiële risico’s. Je hebt (als je te minste goed hebt aangepakt) minder te maken met energie- en geldverslindende ontslagprocedures of de verplichting salaris te moeten doorbetalen bij ziekte of erger nog arbeidsongeschiktheid.

Flexibele horecapersoneel kan op projectmatige basis worden ingezet, voor incidentele- of tijdelijke werkzaamheden. Daarmee kun je snel inspelen op de wisselende omstandigheden in je bedrijf en zo de pieken en dalen in je rooster beter beheersen. Dit beperkt ook het risico op overcapaciteit. Ook kun je als opdrachtgever voor een bepaalde periode specifieke kennis en kunde in je bedrijf halen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een barista die jouw koffieomzet behoorlijk kan doen laten stijgen met speciale koffies. Hij kan zijn kennis ook delen met jouw andere medewerkers. Of door het binnenhalen van een chef die jouw keukenpersoneel die vaardigheden bij kan brengen waardoor het in de keuken net even anders loopt. Als organisatie kun je voor een bepaalde periode specifieke kennis en vaardigheden in huis halen die op dat moment binnen jouw organisatie gevraagd worden.

Nadelen van het inzetten van flexibel horecapersoneel

Het werken met flexwerkers kan ook anders uitpakken. Als je vooraf niet goed aanpakt althans. Het is verstandig om het inlenen van flexwerkers goed te regelen en regelmatig naar de afspraken in het contract te kijken. Doe je dat niet dan bestaat het gevaar dat je na verloop van tijd toch aan die medewerker ‘vast zit’. Hoe flexibel is dat?

Daarnaast zijn er nog wel een aantal (kleinere) nadelen te noemen. Een medewerker die flexibel voor je werkt zal een minder goede band opbouwen met jouw als werkgever. Dat hoeft natuurlijk niet maar het risico is aanwezig. Dat kan tot uiting komen bij bijvoorbeeld een uurtje langer doorgaan bij drukte in de zaak, of de keuze voor een andere dag dan aanvankelijk ingeroosterd is.

Ook bestaat de mogelijkheid dat je flexwerker bij de buurman aan de slag gaat of bij je directe concurrent. Je kunt (nog een nadeel) je medewerker van de ene op de andere dag kwijt raken, hij is immers flexibel.

Laat je goed voorlichten bij de keuze van flexibel horecapersoneel en weeg de verschillende vormen tegen elkaar af.

Nodig ons uit om u volledig en vrijblijvend voor te lichten over de mogelijkheden.